Rijlessen bij onze rijschool in Eindhoven, veiligheid begint bij het dragen van de autogordel5/5/2023
Rijlessen bij onze rijschool in Eindhoven, veiligheid begint bij het dragen van de autogordel
Wanneer je in de auto stapt van jouw rijschool in Eindhoven is de autogordel omdoen een van de eerste dingen die je doet. Alle vormen van veiligheid wordt bij tijdens de rijlessen in Eindhoven en omgeving doorgenomen.
De ontwikkeling van de autogordel gaat terug tot de jaren 1930, toen verschillende uitvinders experimenteerden met manieren om automobilisten veiliger te maken tijdens het rijden. Een van de eerste patenten voor een autogordel werd in 1885 aangevraagd door Gustave Désiré Leveau in Frankrijk, maar het idee kreeg pas veel aandacht in de jaren 1950 en 1960. In 1958 werd de eerste driepuntsgordel uitgevonden door de Zweedse ingenieur Nils Bohlin, die op dat moment werkte voor Volvo. Dit ontwerp, dat de heupgordel en de schouderriem combineerde, bleek veel effectiever te zijn dan de eerder gebruikte heupgordel, omdat het de kracht van de impact beter verdeelde over het lichaam van de inzittende. Volvo begon de driepuntsgordel in 1959 standaard in hun auto's te installeren, waardoor het een wereldwijde standaard werd. In de jaren 1960 begonnen verschillende landen wetten in te voeren die het dragen van autogordels verplicht stelden, maar het duurde nog vele jaren voordat dit in alle landen het geval was. De Verenigde Staten voerden in 1968 de eerste federale gordelwetgeving in, maar veel staten hadden al eerder eigen wetten geïmplementeerd. In de jaren 1970 en 1980 werd het dragen van autogordels steeds meer ingeburgerd en werden er steeds strengere straffen opgelegd voor het niet naleven van de gordelplicht. Tegenwoordig zijn autogordels standaard in vrijwel alle auto's en worden ze wereldwijd beschouwd als een essentieel onderdeel van de veiligheidsuitrusting van een auto. Ze hebben talloze levens gered en zijn een van de meest effectieve manieren gebleken om de gevolgen van auto-ongevallen te verminderen. Het dragen van een gordel is belangrijk omdat het de kans op letsel en overlijden bij een auto-ongeluk kan verminderen. Wanneer een auto plotseling stopt of crasht, blijft een persoon zonder gordel niet op zijn plaats en kan hij door de auto worden geslingerd of tegen het interieur van de auto botsen. Dit kan leiden tot ernstig letsel, zoals hoofd- of nekletsel, hersenletsel, gebroken botten, enzovoort. De gordel zorgt er echter voor dat een persoon tijdens een ongeval op zijn plaats blijft en verdeelt de kracht van de impact over het lichaam, waardoor de kans op letsel wordt verminderd. Het is daarom essentieel om altijd een gordel te dragen, ongeacht de afstand die je aflegt of hoe langzaam je rijdt. Bovendien is het dragen van een gordel wettelijk verplicht in de meeste landen en kun je een boete krijgen als je hem niet draagt. In de meeste landen zijn er bepaalde uitzonderingen op de gordelplicht, zoals voor bestuurders of passagiers met medische aandoeningen die het dragen van een gordel moeilijk of onmogelijk maken. Voorbeelden hiervan zijn mensen met bepaalde rugaandoeningen, zwangere vrouwen, mensen met bepaalde lichamelijke handicaps, enzovoort. In sommige gevallen kan een medische vrijstelling worden verleend door een arts of specialist. Het is echter belangrijk op te merken dat deze vrijstellingen meestal alleen gelden voor medische aandoeningen en dat het niet dragen van een gordel in andere gevallen nog steeds strafbaar is. Het is altijd het beste om een gordel te dragen, zelfs als u denkt dat u een uitzondering bent, omdat het dragen van een gordel de beste manier is om uzelf en anderen te beschermen tijdens een ongeval. Het is bijzonder belangrijk dat kinderen altijd een gordel dragen tijdens het rijden, omdat hun lichaam en botten nog niet volledig zijn ontwikkeld en daarom extra kwetsbaar zijn voor letsel bij een ongeval. Hier zijn enkele belangrijke punten om te onthouden over de gordelplicht en kinderen:
Comments are closed.
|
|